60 Nederlandse musea mogen zich Kidsproof 2020 noemen volgens duizenden Museuminspecteurs

De musea, waaronder het Airborne Museum, ontvingen deze titel op 8 november tijdens de Museumkids Awards in het Archeon te Alphen a/d Rijn. Te midden van de top-10 Museuminspecteurs reikte presentatrice Kim-Lian van der Meij de prijzen uit. Na de Museumkids Awards is meteen het 9e inspectieseizoen gestart, dat tot en met 25 oktober 2020 loopt.

Museuminspecteur 2020
Naast de 60 Kidsproof Musea is ook de Museuminspecteur van het Jaar bekend gemaakt: Mpho (11 jaar) uit Spijkenisse. Zij verdient de titel vanwege haar inhoudelijke inspecties op museumkids.nl: “Mpho geeft heel positieve en bruikbare feedback. Zo zegt ze bijvoorbeeld dat het fijn zou zijn als de openingstijden worden verruimd zodat je na school nog naar een museum kunt en dat het fijn zou zijn als er meer familieaanbod zou zijn”, aldus het juryrapport.

Airborne Museum
Het Airborne Museum kreeg van de Museuminspecteurs een gemiddelde van 8,43. In maart 2020 wordt het museum, na een grootschalige verbouwing van ruim 4 maanden, heropent. Voor kinderen is er dan een speciale kids audiotour die door YouTuber Boris Lange wordt ingesproken. Ook opent dan de kindertentoonstelling Waterschapsheuvel waarin kinderen in het wereldberoemde verhaal van Richard Adams op onderzoek uit gaan.

Over de Museumkids Awards
Het overzicht met alle Kidsproof musea staat op museumkids.nl. Museumkids, een initiatief van de Museumvereniging, brengt de jongste generatie, en daarmee ook hun (groot)ouders, in contact met museale collecties door het hele land. Met die collecties vertellen musea verhalen waardoor kinderen de wereld leren ontdekken. Die verhalen versterken de binding met de kostbare collecties én die met hun eigen omgeving.

Waardevolle feedback
De waardering die Museuminspecteurs uit het hele land hebben gegeven, maakt duidelijk wat ze van de activiteiten vonden, of ze iets nieuws geleerd hebben, of de medewerkers aardig waren en wat ze zelf aan het museum zouden veranderen. Het museum kan deze waardevolle feedback gebruiken om nog aansprekender programma’s te ontwikkelen en de dienstverlening te verbeteren. De verkiezing van de Kidsproof musea van Nederland draagt daarmee bij aan de kwaliteit van het aanbod van alle musea. Musea met voldoende inspecties en een gemiddeld cijfer van minstens een 8 zijn het daaropvolgende jaar Kidsproof. Museuminspecteurs maken, op hun beurt, kans op de titel ‘Museuminspecteur van het jaar’. Want een sterkere binding met museale collecties begint bij de jongste generaties.