AIRBORNE MUSEUM MIDDELPUNT VAN DE RODE BARETTEN

De Rode Baretten speelden in de septemberdagen van 1944 een belangrijke rol bij Operation Market Garden. Het Airborne Museum, toen nog villa Hartenstein, was indertijd het Britse hoofdkwartier van waaruit alle activiteiten plaatsvonden. Donderdagmiddag was het Airborne Museum weer het middelpunt van de Rode Baretten, want op het grasveld voor het museum vond de officiële commando overdracht plaats van 11 Luchtmobiele Brigade van de Koninklijke Landmacht. Dit gebeurde in aanwezigheid van ongeveer 350 militairen van de verschillende eenheden. Een dergelijke overdracht vindt om de drie jaar plaats, maar is altijd een besloten bijeenkomst op de Oranjekazerne in Schaarsbergen, de thuisbasis van deze brigade.

Demonstratie voor publiek
Omdat het dit jaar 25 jaar geleden is dat 11 Luchtmobiele Brigade werd opgericht, werd de overdracht dit keer in samenwerking met het Airborne Museum en de gemeente Renkum, in het openbaar gehouden, waardoor iedereen die dat wilde een keer kon zien hoe dat in zijn werk gaat. Naast de overdracht werd er ook een demonstratie gegeven om de werkwijze te laten zien van de Rode Baretten, die het belang van Nederland wereldwijd dienen vanuit de lucht en op de grond. Voor wie nog nooit iets dergelijks heeft meegemaakt, gaat een wereld open: de inspectie, het voorstellen van alle aanwezige eenheden, het salueren , het opvolgen van de bevelen, alle protocollen en het hele militaire ceremonieel, alles is even fascinerend. Voorafgaand aan de ceremonie, waarbij generaal-majoor Kees Matthijssen het fanion (vaandel) overdroeg aan brigade-generaal Ron Smits, vond de demonstratie plaats. Genodigden en publiek konden genieten van vijf parachutisten, die uit een C130 sprongen en landden bij De Naald aan de Utrechtseweg . Daarna vloog een chinook over, die achter het museum aan de grond kwam. Daaruit kwamen twee quads en twee luchtmobiel special voertuigen (lsv), waarin Kees Mathijssen en Ron Smits een ererondje reden. Gedurende de hele operatie hing een minihelikopter in de lucht om de omgeving te verkennen en informatie te verzamelen.

Zwaarste opleiding
De militairen van 11 Luchtmobiele Brigade, zijn herkenbaar aan hun rode baret, een internationaal symbool voor luchtlandingseenheden. De baret wordt uitgereikt, nadat de militairen een van de zwaarste opleidingen in Nederland hebben afgerond. Altijd wanneer deze brigade wordt ingezet bij een missie, worden eerst luchtmobile infanteristen per parachute gedropt om de vijandelijke zone te verkennen, waarna doorgegeven wordt waar het transportvliegtuig veilig kan landen om de eenheden en de voertuigen af te zetten. Dat gebeurde donderdagmiddag dus ook bij Hartenstein, wat de ceremonie van de commando overdracht extra luister bijzette.