Bas steman over zijn roman Morgan een liefde. ,,Ik wilde ruimte geven aan het mysterie”

In de herdenkingsmaand organiseerde het Airborne Museum een vijftal lezingen, die werden gehouden door gerenommeerde schrijvers uit binnen- en buitenland. Het thema was telkens een boek over de oorlog, meestal gebaseerd op ware feiten. De roman Morgan een liefde van Bas Steman neemt een bijzondere plaats in in deze reeks.

Zaterdag 14 september vertelde Steman in een bomvolle zaal van het Airborne Museum over dit aangrijpende boek, dat weliswaar over de oorlog gaat, maar vooral ook een autobiografie is. Een roman over de oorlog (De Slag om Arnhem), de liefde, de dood, maar vooral over de liefde die over de dood heen een weg zoekt. Bas Steman(1971) is een Nederlands schrijver, dichter, presentator en regisseur, maar vooral ook een getalenteerd verteller. Ademloos luisterden de bezoekers naar het verhaal achter de roman, het persoonlijke verhaal van het leven van Bas Steman.

De roman, die op 14 februari 2018 -de dag van de liefde- werd gepresenteerd, heeft heel wat stof doen opwaaien. De EO verbood zelfs om een interview met Steman uit te zenden, omdat in de roman de reïncarnatiegedachte wordt onderzocht. Eerder schreef Bas Steman boeken over Leontien van Moorsel, Ramses Shaffy en over wielrennen, gebaseerd op feiten. Voor de roman Morgan een liefde, wilde Steman, die wordt getypeerd als een nuchtere Hollandse jongen, iets heel anders doen. Zijn vrouw Ariane stimuleerde hem om niet zijn ratio als leidraad te nemen, maar zijn gevoel. En dat zette zijn leven behoorlijk op de kop. Via een regressietherapie kwam Steman terecht bij Morgan, een 26-jarige parachutist die is omgekomen bij Operatie Market Garden. Hij ligt begraven op de Airborne Begraafplaats in Oosterbeek. De levens van Morgan en Steman blijken verweven, ze hebben dezelfde wezenskenmerken en Bas Steman identificeert zich met Morgan. Dat heeft hij verwerkt in zijn roman: een soldaat in Wales begin jaren veertig en een schrijver in Nederland ver na de oorlog. De schrijver heeft last van angstaanvallen en raakt ervan overtuigd dat hij in een vorig leven als soldaat is omgekomen in de Tweede Wereldoorlog. Zijn reis leidt hem naar Wales, naar een oude vrouw die nog altijd naar haar grote liefde verlangt. Daar wordt duidelijk wat hij eigenlijk altijd wel wist. De roman is absoluut niet zweverig en Bas Steman is dat evenmin. ,,Het is een boek over lichaam en ziel, waarmee ik ruimte heb willen geven aan het mysterie”, aldus Bas Steman aan het slot van zijn boeiende voordracht.

De middag eindigde op indrukwekkende wijze met een grote groep mensen bij het graf van Morgan op de Airborne Begraafplaats, waar Steman een foto neerzette en nog een stuk uit zijn boek voorlas.