dickin medal voor moedige dieren

Mali, een Mechelse herder van het Britse leger, kreeg vorige week een medaille voor getoonde moed in Afghanistan in 2012.

Het dier kreeg in het trappenhuis twee granaten naar zich toe gegooid. “Hij raakte gewond aan zijn kop, heupen en lichaam, maar Mali ging door”, vertelt zijn begeleider, korporaal Daniel Hatley, vol trots.

De hond is niet de eerste winnaar van de Dickin Medal; onder meer postduiven, politiepaarden en een kat die ratten ving op een oorlogsschip gingen hem voor. De medaille is de hoogste Britse onderscheiding voor dieren die hebben gediend in oorlogstijd.

Dickin Medal voor William of Orange
In september 1944 leverde de postduif William of Orange in een recordtijd cruciale informatie over de geallieerde landing in Arnhem. In 1945 kreeg hij als 21ste dier de Dickin Medaille, de hoogste Britse onderscheiding voor dieren.

Het verhaal over William of Orange kun je tot 31 december 2017 bekijken in de tentoonstelling EGO. Vergeet mij niet in het Airborne Museum. Of bekijk bovenaan dit bericht de video The Tale of William of Orange die het museum voor de opening van de dependance Airborne at the Bridge in Arnhem liet maken.