Hans Wabeke

Iedere dag zetten vrijwilligers zich met hart en ziel in voor het museum. Wie zijn deze mensen? En waarom zijn ze vrijwilliger geworden? In deze rubriek stelt een vrijwilliger van het Airborne Museum zich voor. Deze week Hans Wabeke!

Mijn naam is Hans Wabeke sinds juni 2016 actief als medewerker Educatie.

Mijn taken binnen het museum zijn rondleidingen geven aan groepen, lessen geven aan groep 5/6 of 7/8 van het basisonderwijs of aan de eerste klassen van het middelbare onderwijs. Verder begeleid ik het Koffertjesproject, de Vriendschapsarmband of een museumtour. En recent ook als begeleider van de perimeterwandelingen.

Geboren en getogen in Scheveningen( badplaats) 55 jaar geleden als jongste kind van ouders die allebei zeer bewust de 2e wereldoorlog hadden meegemaakt.
Mijn vader als dienstplichtig soldaat tijdens de gevechten rond Den Haag in de meidagen 1940 en daarna alle moeilijkheden om uit handen te blijven van de “arbeitseinzats” en natuurlijk de ellende van de Hongerwinter. Mijn moeder als verpleegster, geboren in Tilburg en gedurende de oorlog gewerkt in Bloemendaal en Haarlem en in oktober 1944 bevrijd in Tilburg.  Als jongste kind had ik eerst de verhalen tot vervelens toe moeten aanhoren tot mijn interesse in geschiedenis steeds groter werd en ik de verhalen veel beter kon plaatsen en ze op hun juiste waarde kon schatten ik ben ze er nu nog dankbaar voor.

Na mijn militaire diensttijd ben ik begonnen met werken bij de ABN bank en daarna bijna twintig jaar voor banken en verzekeringsbedrijven gewerkt totdat ik dacht dat ik toch eens iets met mijn interesse voor geschiedenis moest gaan doen. Na mijn opleiding tot geschiedenisleraar kan ik dat naar hartelust doen.

Nu woonachtig in Warnsveld bij Zutphen waar ik mijn drie kinderen (14/16/18) in co-ouderschap opvoed.

Waarom vrijwilliger bij het Airborne museum? Het uitdagende / leuke is toch altijd weer de interesse te wekken van de leerling en bezoeker voor de bijzondere geschiedenis van het Airborne museum, de Slag om Arnhem en dit te verbinden met hun eigen achtergrond.

Dat te mogen doen met alle andere vrijwilligers en de vaste medewerkers van het Museum geeft veel voldoening en dat hoop ik dan ook nog lang te mogen doen.