Lezing Antony Beevor in het Airborne Museum

Historicus Antony Beevor werpt ander licht op Slag om Arnhem

Al eerder dit jaar vond in de Eusebiuskerk in Arnhem de boekpresentatie plaats van ‘De Slag om Arnhem’, het nieuwste boek van historicus Antony Beevor. Vrijdagavond 14 september werd dit nog eens dunnetjes overgedaan in het Airborne Museum, waar Antony Beevor voor een bomvolle zaal vertelde over dit spraakmakende boek, waarin een heel andere kijk wordt gegeven op de gebeurtenissen van de septemberdagen 1944. In een vraaggesprek met Oosterbeker Robert Voskuil ging Beevor in op wat er allemaal mis is gegaan bij Operatie Market Garden en waarom de Slag om Arnhem zo verkeerd is afgelopen. Het zeer geïnteresseerde en vaak deskundige publiek kreeg ook volop gelegenheid om vragen te stellen.

Meesterverteller Antony Beevor geeft in zijn boek een compleet beeld van het strijdveld rondom Arnhem, met veel oog voor de militaire en politieke beslissingen. Hoewel er al veel boeken zijn geschreven over dit onderwerp laat ‘De Slag om Arnhem’ een heel ander licht schijnen op de gebeurtenissen. Antony Beevor heeft geput uit tot nu toe onbekende dagboeken, die door heel veel mensen zijn bijgehouden. Aan de hand van dit geheel nieuwe archiefmateriaal uit Groot-Brittannië,  Amerika, Polen, Duitsland en Nederland, schetst hij de lotgevallen van soldaten en burgers en ontdoet hij de beroemde veldslag van zijn mythen. Het verhaal van De Slag om Arnhem is in deze omgeving bekend en is voor velen een traumatische ervaring geweest. Een van de grootschaligste luchtlandingen uit de oorlog, een heroïsche strijd, die negen dagen duurde, een catastrofale misrekening van de Britten en de laatste overwinning van Adolf Hitler. De gevechten vonden plaats van 17 tot 26 september 1944 als onderdeel van de Operatie Market Garden en moesten de genadeslag voor de nazi’s betekenen. Maar de slag draaide voor de geallieerden uit op een mislukking doordat de brug over de Rijn niet kon worden ingenomen. Het noorden van Nederland werd niet bevrijd, waarop de dramatische Hongerwinter volgde. Uitgebreid vertelt Beevor over de rol van Browning, Montgomery en Sosabowski, ook legt hij uit waarom de Airbornes zover van de brug zijn gedropt, waardoor Market Garden min of meer een zelfmoord operatie was.  De vragen vanuit de zaal zijn gevarieerd, van waarom Hartenstein het hoofdkwartier werd en niet de Westerbouwing, van waaruit je immers een veel beter overzicht zou hebben gehad. En waarom alleen de Waal en de Rijn en niet de IJssel werden  betrokken bij de acties, tot vragen over de titel van het boek en of het ook in het Pools uitkomt. Antony Beevor gaat heel uitgebreid in op alle vragen en ook na afloop is er nog gelegenheid om met deze zeer boeiende verteller en schrijver na te praten en het boek te laten signeren. ‘De Slag om Arnhem’ is in meerdere talen verschenen en de Nederlandse en Engelse versie is in de museumwinkel te koop.