HOLSTER MET BRIEF BRITSE PARACHUTIST WOII GEVONDEN

Bijzondere ontdekking onder de rieten kap van de Buitenplaats Remmerstein. Holster met brief van Britse parachutist Tweede Wereldoorlog gevonden.

Op 18 september 1944 wordt het vliegtuig van de 22-jarige Britse parachutist Frank McNaught beschoten. McNaught overleeft de crash en weet te ontkomen aan de Duitsers. Op zijn onderduikadres schrijft hij een brief naar zijn vrouw. De brief – die abrupt stopt – wordt 73 jaar later in een Amerikaans holster gevonden op Buitenplaats Remmerstein. Deze bijzondere ontdekking is nu te zien in het Airborne Museum ‘Hartenstein’.

Operatie Market Garden
Op 18 september vertrok Frank McNaught, Brits parachutist van het 11e bataljon van het Parachute Regiment, naar Nederland. Hij zou gedropt worden tijdens operatie Market Garden. Zijn vrouw bleef in Groot-Brittannië achter.

‘I am behind the German lines, while I write this’
McNaught’s vliegtuig werd onderweg beschoten en stortte nabij Achterberg neer. McNaught overleefde de crash en wist onder te duiken op de Buitenplaats Remmerstein bij Rhenen. Hier verbleef hij, samen met Amerikaanse piloten, op zolder en schreef hij een brief aan zijn vrouw over zijn ervaringen van de laatste dagen. De brief eindigde abrupt en werd op de zolder verstopt achter het dakbeschot in een Amerikaans holster. In de brief schrijft hij: ‘I have missed you a lot my darling. I love you more than anyone else in this world, all this time here I have been tortured.’

Schuilplaats gevorderd door Duitsers
Op de Buitenplaats Remmerstein woonden op dat moment tijdelijk geestelijk gehandicapte kinderen. Het pand werd gevorderd door Duitse troepen en de patiënten werden in een colonne het huis uitgeleid. Samen met de piloten wist Frank McNaught  tijdens de chaos van de evacuatie te ontkomen via de achterzijde van het gebouw. Met hulp van het verzet slaagde McNaught erin vervolgens bevrijd zuidelijk Nederland te bereiken.

Holster met brief na 73 jaar gevonden
Vorig jaar werd het rieten dak van de Buitenplaats Remmerstein vervangen en de rietdekkers vonden daar het holster met de brief. Historicus Toon Blokland van de Historische Vereniging Oudheidkamer Rhenen en omstreken deed onderzoek naar de brief en het holster van McNaught.

Nu te zien in de aanwinstvitrine van het Airborne Museum
Het holster met de brief is in langdurige bruikleen gegeven aan Airborne Museum ‘Hartenstein’ en is tot en met 30 november 2017 te zien in de aanwinstvitrine van het museum.