Kitty Brongers gids Airborne begraafplaats

‘Ik wil mijn bezoekers graag raken met het verhaal’

Kitty Brongers, een enthousiast vrijwilliger van Airborne Museum Hartenstein. Al meer dan tien jaar is Kitty Brongers (58) vrijwilliger bij het Airborne Museum in Oosterbeek. Deze actieve vrouw geeft rondleidingen aan volwassenen en kinderen op de Airborne Begraafplaats en verzorgt Perimeterwandelingen.

Sinds drie jaar doet ze ook iedere woensdag archiefwerk voor het museum, haar bibliotheekachtergrond maakt dit vrijwilligerswerk voor de hand liggend. Maar haar hart ligt bij educatie en verhalen vertellen. ,,Ik houd ervan om mensen te ontmoeten en wil het gevoel overdragen dat het belangrijk is om stil te staan bij wat je zelf zou doen en welke keuzes jij gemaakt zou hebben in die tijd”, zegt Kitty. Een rondleiding op de begraafplaats is heel anders dan een bezoek aan het museum. De achtergrondverhalen van de nog zo jonge mensen die daar begraven liggen maken veel indruk en doen de bezoekers nadenken over de levens van die jongens, die naar Nederland werden gestuurd en niet wisten waar ze terecht zouden komen. ,,Het doet mij altijd wat als ik zie dat schoolkinderen heel speels bij de begraafplaats aankomen en deze plek dan behoorlijk aangeslagen verlaten”, vertelt Kitty. Ook volwassenen luisteren graag naar de verhalen, die Kitty Brongers in de loop van de tijd heeft achterhaald. Dankzij jarenlang onderzoek heeft ze vijfendertig verhalen gedocumenteerd, waarvan ze er per keer een aantal vertelt, afhankelijk van de groep. Veel scholen hebben een jaarlijks bezoek aan de begraafplaats en het Airborne Museum als vast onderdeel op hun lesrooster staan. Ze komen overal vandaan, zo komen bijvoorbeeld de leerlingen van de George Heriot School uit Edinburgh al jaren naar Oosterbeek. ,,Ik wil de bezoekers graag raken met mijn verhaal en vind het daarbij belangrijk om het verhaal van vroeger naar het nu te trekken”, aldus Kitty. Vaak kunnen vooral kinderen zich niet voorstellen dat de televisiebeelden van de oorlogen nu, ook de beelden waren van Oosterbeek in 1944. ,,Ik vertel niet het Battlefield verhaal, maar juist dat wat er achter al het oorlogsgebeuren zat”, voegt Kitty er aan toe. Kitty Brongers is niet de enige die rondleidingen verzorgt op de Airborne begraafplaats, ze doet dit samen met zes anderen. De Perimeterwandeling, een wandeling langs de laatste geallieerde verdedigingslinie in Oosterbeek, is heel anders van aard. Daarbij gaat het om een route van ongeveer twee uur, waarbij gewandeld wordt in de voetsporen van de geallieerden en in de schitterende natuur. De begeleidende gids neemt de wandelaars mee terug in de tijd en vertelt onderweg het uitgebreide verhaal. Ook voor de Perimeterwandelingen zijn nog drie andere gidsen. ,,Ik vind vertellen heel erg leuk, ik houd ervan als mensen geraakt worden door een verhaal en dat dan weer doorgeven”, geeft Kitty aan. Ze heeft ooit een cursus ‘verhalen vertellen’ gevolgd en heeft jarenlang bij Kasteel Doorwerth verhalen van vroeger verteld. Nog steeds is ze iedere laatste zondag van de maand in het kasteel te vinden bij ‘Toevallige ontmoetingen met bewoners van vroeger’. In het verleden heeft Kitty ook heel veel met scouting gedaan, maar zo nu en dan iets anders aanpakken is voor haar een uitdaging. Bij scouting heeft Kitty veel geleerd en volgens haar ‘kom je overal met twee jaar kleuterschool en jarenlange scoutingervaring’.

Lijkt het jou interessant om als vrijwilliger rondleidingen in het Airborne Museum of op de Airborne begraafplaats te geven? Neem dan contact op met Hans Bruinzeel, medewerker Educatie & Presentatie. Hij is bereikbaar via (026) 333 77 10 of hbruinzeel@airbornemuseum.nl