Kunstenaar Eugène Terwindt over de relatie tussen kunst en omgeving

In verband met de restauratie van de Hall of Fame in het Airborne Museum werd  de bijeenkomst van Nieuwe Zondagen op 3 maart in de Concertzaal gehouden. Een prima alternatief. Niet alleen de locatie was dit keer anders, ook was er een andere gastspreker dan van tevoren was aangekondigd.

,,Dit is om onze flexibiliteit te bevestigen”, grapte vrijwilliger Josien Vermeer tijdens haar inleiding. Omdat Gilles Frenken  vanwege zijn werk in Venetië zat, was omgevingskunstenaar Eugène Terwindt  (1941) uit Rozendaal bereid gevonden om te vertellen over zijn werk. ,,Eugène is niet zomaar iemand, hij houdt zich al heel lang bezig met kunst en vandaag belicht hij zijn kunst in relatie tot de omgeving”, aldus Josien. Maar niet alleen als omgevingskunstenaar laat Terwindt zich zien, hij schildert en aquarelleert ook rondom wisselende thema’s. Daarnaast maakt hij werken in glas. Terwindt exposeerde in diverse musea onder andere in de Prinsentuin en Glasmuseum Schiedam. Op de Artez in Arnhem was Peter Struycken (bekend van de blauwe golven in Arnhem) zijn leermeester. ,,Het wordt een bijzondere middag, waarbij we ‘retro’ gaan”, kondigt Josien Vermeer aan, omdat de ouderwetse diaprojector te voorschijn is gehaald en alle beelden op een oude houten deur worden vertoond. Met applaus wordt deze manier van presenteren ontvangen.

De eerste dia’s tonen de ontwerpschetsen, de maquette en de werkzaamheden rondom het monumentale kunstwerk in het Academisch Ziekenhuis in Utrecht, dat Terwindt dertig jaar geleden op die plaats heeft gemaakt. ,,Veel grenzen ken ik niet”, zegt de kunstenaar en dat blijkt duidelijk uit alle omgevingskunstwerken die hij in de loop der jaren heeft gemaakt. Eugène Terwindt is iemand met veel ideeën en soms is het een heel gepuzzel om ook te realiseren wat hij heeft bedacht zoals bij het kunstwerk  voor het Centraal Bureau voor Statistiek in Heerlen. Hierbij staat de L-vorm centraal en is een spectaculair beeld ontstaan in samenspel met water. Omdat Terwindt ook in architectuur is geïnteresseerd is het belangrijk voor hem dat zijn kunstwerk past bij de gebouwen in de omgeving. Spelen met vormen en kleuren, zonlicht en materialen doet Terwindt volop, zoals te zien is bij het grote glazen monument bij Computercentrum Woerden. Ook de functie van een gebouw neemt Terwindt mee in zijn kunstwerk, zoals bij de Waterzuivering in Enkhuizen, met heel veel beton en een enorme watermassa. Hoewel niet iedereen zag zitten wat hij voor ogen had, is het toch allemaal gelukt en met een heel mooi resultaat, geïntegreerd in de omgeving. ,,Het past bij mijn credo en manier van werken dat een  kunstwerk nergens anders zou kunnen staan dan op die plek”, vertelt Terwindt daarover. Voor Eugène Terwindt is zijn vrije werk een uitlaatklep. Daarbij valt zijn verwondering op voor alledaagse dingen, een stuk afvalhout of een steen inspireren hem tot mooie schilderijen. Terwindt denkt heel associatief en speelt met begrippen, waar hij nieuwe dingen van maakt. ,,Wat is dit allemaal boeiend en wat zijn de vormen van deze kunstenaar mooi”, reageert Jan uit Oosterbeek na afloop. Jan, die een wiskundige achtergrond heeft, is door de lezing geïnspireerd om nu met vierkanten en driehoeken te gaan experimenteren, los van formules maar in de kunstzinnige sfeer. Ook Maria en Wil uit Renkum zijn onder de indruk van het werk van de kunstenaar, ,,Leuk om te horen hoe de werken tot stand zijn gekomen. Terwindt is autonoom en volgt zijn eigen lijn, waarbij hij zich blijft verwonderen”, aldus Maria. ,,Hij maakt je wakker, waardoor je anders naar dingen gaat kijken”, voegt Wil er aan toe.

De volgende Nieuwe Zondagen is op  7 april, Joop Schets, dirigent van Toonkunst in Arnhem, vertelt dan over de Matthäus Passion.  Deze bijeenkomst is al volgeboekt.