v.l.n.r. secretaris Thijs van der Laan, voorzitter Rober Beets, directeur-bestuurder Airborne Museum Sarah Heijse, penningmeester Arno Baltussen. Foto: Berry de Reus

Laatste herinneringsmedaille 75 jaar Slag om Arnhem geschonken aan Airborne Museum

Door Stichting Airborne Herdenkingen
Ter gelegenheid van de afsluiting van het 75e jubileum van de herdenkingen van de Slag om Arnhem, heeft het bestuur van de Stichting Airborne Herdenkingen de laatste herinneringsmedaille geschonken aan het Airborne Museum in Oosterbeek. Directeur-bestuurder Sarah Heijse en conservator Hans Bruinzeel waren zeer verguld met dit kleinood. “De medaille wordt niet direct tentoongesteld, maar voorlopig veilig opgeborgen voor mogelijk toekomstige tentoonstellingen”, aldus Heijse.

“Deze medaille is uitgereikt aan alle nog in leven zijnde Arnhem veteranen,” aldus SAH-voorzitter Roger Beets. Ieder jubileumjaar geeft de stichting een aandenken uit aan de veteranen en dit jaar was het een draagmedaille. ”Tijdens de afgelopen herdenkingen werden de medailles al vroeg opgespeld bij de hier aanwezige veteranen en zij hebben die het hele weekend met trots gedagen” licht Beets -die de medaille zelf heeft ontworpen- toe. “De thuisblijvers ontvingen de medaille later uit handen van de Parachute Regiment, de Stichting Driel Polen en via de vertegenwoordiger van de Arnhem 1944 Fellowship.”

De in gelimiteerde oplage geslagen medaille toont verdiept de contouren van de John Frostbrug met in verhoogd beeld de cijfers 75. Links en rechts daarvan de Pegasus van de Britten en de Adelaar van de Poolse 6e Brigade. Daaronder de jaartallen 1944-2019. De kleuren van het lint tonen de Nederlandse vlag, het maroonrood van de Britse para’s, het grijs van de Poolse baret en de officiële kleuren van de Nederlandse onderscheiding in het midden. Bij iedere medaille zit een certificaat van echtheid.