mitella brigademajoor bruce dawson te zien

In de Hall of Fame van het Airborne Museum is nu de mitella te zien die Brigademajoor Bruce Dawson op 20 september 1944 droeg. In de jaren ’90 werd zijn veldgraf opnieuw onderzocht en de mitella aangetroffen.

Brigademajoor Bruce Dawson landde op 17 september. Hij was onderdeel van de voerhoede van zijn brigade. De 4th Parachute Brigade zou namelijk een dag later landen. Later voegde hij zich bij zijn eenheid. Op maandag en dinsdag werd hard gevochten in de bossen rond Wolfheze en op woensdag werd besloten de brigade te verplaatsen naar het divisiehoofdkwartier in Oosterbeek. Op de Breedelaan, nabij Hotel Bilderberg, raakte Dawson rond het middaguur gewond. Hij zette de gevechten voort met een arm in een mitella. Later die dag werd hij waarschijnlijk door zijn hoofd geschoten en sneuvelde hij.

Na zijn dood werd Dawson in een veldgraf begraven. Toen in 1945 de Airborne Begraafplaats werd aangelegd, werd zijn lichaam daar bijgezet. In de jaren ’90 werd zijn veldgraf opnieuw onderzocht. Naast verschillende persoonlijke eigendommen, werd toen ook de mitella aangetroffen die hij op 20 september 1944 droeg.

De mitella is tot en met eind van het jaar te zien in het museum.

Sling of Bruce Dawson

Brigade major Bruce Dawson landed on 17 September. He was part of the spearhead of his brigade, that was due to land a day later. He joined his brigade when they arrived. Monday and Tuesday saw bitter fighting in the woods around Wolfheze and it was decided to move the 4th Parachute Brigade to the Divisional Headquarters in Oosterbeek. On the Breedelaan, close to Hotel Bilderberg, Dawson got  injured. He continued to fight however with is arm in a sling. Later that day, he was fatally shot through the head.

After his death, Dawson was buried in a field grave. When the Airborne Cemetry was constructed in 1945, Dawson’s remains were reburied there. In the ‘90’s his field grave examined again. Not only personal belongings were found then, the sling – that he used on 20 September 1944 – was also exhumed.

The sling can be seen in the museum until the end of the year.