documentaires van hans hermans

Iedere maand wordt in het Airborne Museum een bijeenkomst georganiseerd onder de naam Nieuwe Zondagen, elkaar ontmoeten staat daarbij centraal. Maar ook  is er altijd een spreker, die een lezing houdt.  Op zondag 4 maart was plaatsgenoot  en documentairemaker Hans Hermans te gast, die vertelde over de serie die hij voor BNN/VARA aan het maken is over zes leiders in Latijns-Amerika.

Hans Hermans is zelfstandig ondernemer en heeft sinds 2000 samen met zijn zakenpartner Martin een eigen  bedrijf.  Ze maken documentaires voor de publieke omroepen. Voor de serie over leiders in Latijns-Amerika hebben Hermans en zijn partner samen met presentator Erik Dijkstra, bekend van allerlei  televisieprogramma’s, een rondreis gemaakt door Zuid-Amerika, waar ze mensen hebben geïnterviewd, die de hoofdpersoon hebben gekend. Het resultaat is een boeiende historische docuserie over zes bijzondere leiders.  In de eerste uitzending staat Evita Perón (Argentinië) centraal. Deze vrouw die bepaald niet onomstreden was, was een bastaard kind en werd in haar jeugd met de nek aangekeken.  Door haar huwelijk met  Juan  Perón groeide ze uit tot een van de machtigste  vrouwen ter wereld. ,, Ze is zeer interessant voor ons documentairemakers. Ze was een populist avant la lettre “, aldus Hans Hermans. Volgens Hermans kunnen wij  nu,  bij de opkomst van het populisme, lessen trekken uit de leiders van Latijns-Amerika. Ook aan Salvador Allende (Chili) is een uitzending gewijd. Het maken van de zes portretten was niet altijd gemakkelijk,  maar toch is Hermans er in geslaagd om de historische figuren tot leven te brengen. Op een boeiende manier vertelt hij hoe het is gelukt om met mensen in contact te komen  en hen vrijuit te laten praten. Daarbij werd dezelfde manier van werken aangehouden als bij de documentaire, die Hermans en partner hebben gemaakt over Ché Guavara. Deze werd uitgezonden in september 2017. Vanaf januari 2019 is de documentaireserie over de leiders van Latijns-Amerika op de televisie te zien.

Martin Luther King
Daarnaast vertelde Hans Hermans over  de documentaire die hij gemaakt heeft over Harcourt Klinefelter, een 79-jarige blanke Amerikaan, die momenteel in Steenwijkerwold  (Overijssel) woont. Deze Harcourt kende Martin  Luther King persoonlijk, hij was zijn persvoorlichter en speechschrijver. Ook nam hij  de toespraken en preken van King op met een portable recorder en boven op de zolder van zijn rijtjeshuis daar in Steenwijkerwold, bewaart hij die opnames .  Klinefelter heeft zich  tot doel gesteld om de droom van Martin Luther King te verspreiden.  Samen met Klinefelter en zijn vrouw reisde Hans Hermans naar Selma in de VS om daar de zoon van Martin Luther King te ontmoeten. Dat leverde unieke beelden op , de bezoekers van Nieuwe Zondagen kregen een preview  te zien. Op 2 april wordt ‘In de schaduw van King’ om 20.30 uur uitgezonden op NPO2.

Foto: Harcourt Klinefelter bij zijn portable recorder, waarmee hij de toespraken en preken van Martin Luther King opnam.

Lees meer over de Nieuwe Zondagen >>