Nieuwe Zondagen met Miranda van Kralingen

‘Zingen werkt ontspannend’
Miranda van Kralingen neemt bezoekers mee in de boeiende wereld van zang

De Grande Finale van het tweede seizoen van de Nieuwe Zondagen was zondagmiddag  in handen van de Nederlandse sopraan Miranda van Kralingen. Buiten scheen de zon, maar Miranda liet de zon ook binnen volop schijnen.

In een boeiend betoog nam ze de bezoekers mee in de wereld van de muziek, haar leven en haar carrière.  Het was de bedoeling dat Miranda van Kralingen ook een kleine masterclass zou geven aan een van haar jonge talenten, maar helaas was deze leerling afwezig wegens ziekte. Daarom viel een van de bezoekers de eer te beurt om samen met Miranda ademhalingsoefeningen te doen, die belangrijk zijn bij het zingen.

Al op zeer jonge leeftijd wist Miranda van Kralingen, die in 1960 in de gemeente Renkum werd geboren en drie jaar aan de Dr Brevéestraat in Oosterbeek heeft gewoond, dat ze later zangeres wilde worden. Op de achterbank van de auto zong ze altijd, zeer tot ongenoegen van haar zusjes, die eisten dat ze ophield met dat gekrijs. Haar moeder leerde haar luisteren naar muziek in het klassieke genre, terwijl haar vader haar franse kinderliedjes leerde.  De van nature verlegen Miranda danste graag met haar moeder door de kamer en in de beslotenheid van de eigen omgeving zong ze dan uit volle borst. Pas in groep 8 van de basisschool (inmiddels was ze verhuisd naar Teteringen in Brabant) stond ze voor het eerst op het toneel bij de eindmusical.  Haar zeer kleine rol in  ’Het koffertje van meneer van Dalen’ was voor Miranda een openbaring. Toch koos ze na de middelbare school voor een studie Frans in Groningen, werd lid van de op dit moment zeer omstreden studentenvereniging Vindicat en raakte daar bevriend met een jazzpianist, met wie ze veel zong.  Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus na de studie en een jaartje Parijs, ging Miranda alsnog naar het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, waar ze in 1987 cum laude afstudeerde. Nadat zij in het Amsterdamse Concertgebouw een masterclass volgde bij Elisabeth Schwartzkopf (,,een gulle en lieve vrouw, die mij wijze lessen heeft geleerd”, zegt Miranda over Schwartzkopf),  beleefde haar carrière een grootse vlucht. Een succesvolle internationale opera- en concertcarrière volgde.

De bezoekers van deze laatste bijeenkomst van de Nieuwe Zondagen konden meermaals genieten van de prachtige stem van Miranda van Kralingen, want ze zong deze middag een aantal liederen. ,,Ik heb veel meegemaakt, veel ‘MeToo’ verhalen ook, maar op een gegeven moment had ik genoeg van al dat reizen”, vertelt van Kralingen. Ze wilde het ‘normale leven’ weer in en werd zangdocent. ,,Ik houd mijn leerlingen voor dat de weg ergens naartoe belangrijker is dan het eindresultaat”. Miranda vraagt de zaal wat zingen voor iemand kan betekenen en dat blijkt heel veel te zijn. ,,Een geweldige middag, Miranda is heel helder en attent. Ze houdt rekening met iedereen”, aldus de 73-jarige Ineke uit Arnhem na afloop.  Ineke is dit seizoen drie keer bij de Nieuwe Zondagen geweest. ,,De ene spreker was boeiender dan de andere”, is haar commentaar. Maar vooral de discussies na afloop met de mensen bij wie ze aan tafel zat, vond Ineke een verrijking. ,,Dat gaf extra stof tot nadenken”. Het nieuwe seizoen van de Nieuwe Zondagen gaat  in september van start. Het programma, dat later bekend gemaakt zal worden, is weer zeer de moeite waard.

Lees meer over de Nieuwe Zondagen >>

Fotograaf: Rinus Wandel