Rebotko Quintet

Hoogstaande muzikale bijeenkomst

Vier muzikanten, een zangeres en een gastspreker zorgden zondagmiddag 4 november voor een bijzonder muzikaal onthaal in de huiskamer van het Airborne Museum. Nog niet eerder werd een muzikaal programma aangeboden tijdens de Nieuwe Zondagen, het optreden van het Rebotko Trio was daarom heel iets anders dan de gemiddelde maandelijkse zondagmiddagbijeenkomsten.

Gezien de opkomst en de reacties was het een zeer geslaagde middag. In een vijfkwartier durend optreden, waarin zes stukken werden gespeeld, overbrugden twee fluitisten en een pianist twee eeuwen muziek ‘Van Kuhlau tot Lotichius’. Daarnaast was er een optreden van Astrid van Asperen, die Ave Maria en Elegie op voortreffelijke wijze vertolkte, op de piano begeleid door Els Peverelli. ,,Wat ontzettend goed allemaal en wat een prachtige stem heeft deze zangeres. De twee dwarsfluiten waren echt gelijkwaardig en de pianist was ook heel goed. Weer een heel mooie middag”, reageert de 87-jarige Riet na afloop. En zij kan het weten, want haar hele leven was aan de muziek gewijd, pas tien jaar geleden heeft ze haar viool definitief in de kist gedaan.

Het Rebotko (omgekeerde van oktober) Trio bestaat uit Maaike Twigt-de Vlas en Annet Kruidhof (allebei dwarsfluit) en Eric Noya (piano). Beide fluitisten spelen op vergevorderd amateurniveau, maar het niveau is zo hoog dat het niet onderdoet voor professionals. De muziek was vrolijk, lichtvoetig, afwisselend van stijl en voor elk wat wils. Een knap staaltje van muzikaliteit was te horen in een stuk van Erik Lotichius, waarbij de tweede fluitist syncopisch speelde. Daarbij valt een of meer van de tonen niet op de tel, waardoor normale accenten verlegd worden. Het publiek luisterde ademloos en het applaus na afloop sprak boekdelen. Het leuke van deze middag was dat gastspreker Paul Mulder tussen de werken door veel vertelde, waardoor niet alleen meer inzicht in de stukken werd verkregen, maar ook in de tijd waarin deze stukken geschreven zijn. Bijzonder was ook het achtergrondverhaal over hoe het Rebotko Trio tot stand is gekomen en het persoonlijke verhaal van Paul Mulder over zijn grootvader Ernest Willem Mulder, een getalenteerd componist en tevens jarenlang hoofddocent compositie&muziektheorie aan het Amsterdams Conservatorium. Erik Lotichius en Bernard Haitink waren onder andere leerlingen van Ernest Mulder. Paul Mulder heeft het hele oeuvre van zijn grootvader bijeengebracht en gedigitaliseerd. Het Rebotko Trio trad met de zondagmiddag gespeelde werken één keer eerder op in de Hans Barbé gehoorzaal in Haarlem. Het bravo en het hartelijke applaus na afloop waren zeer op zijn plaats. ,,Ik luister graag naar klassieke muziek, hoewel ik geen noot kan lezen. En wat heb ik vanmiddag genoten! Vooral dat Ave Maria was zo mooi, dat heeft me echt geraakt”, vat de 86-jarige Rieky uit Oosterbeek de middag samen.