Originele dagboeken van majoor Tony Hibbert te zien Airborne Museum

Het museum ontving, speciaal voor dit 75e herdenkingsjaar van de Slag om Arnhem, de originele dagboeken van majoor Tony Hibbert in bruikleen. Deze zijn sinds vandaag te zien in de tentoonstelling Het Netwerk in Airborne Museum Hartenstein.

Majoor Tony Hibbert
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Hibbert officier en diende in Noord-Afrika en Italië. In juli 1944 werd hij bevorderd tot majoor. Tijdens de Slag om Arnhem was Hibbert de brigademajoor van de Britse 1e Parachutistenbrigade en vocht bij de Rijnbrug. Hier werd hij door Duitse troepen gevangen genomen maar wist te ontsnappen door uit een truck te springen. Hibbert werd opgevangen door het Nederlandse verzet en stak tijdens operatie Pegasus I de Rijn over, samen met andere overlevenden van de Slag om Arnhem. Tijdens zijn onderduikperiode bij het Nederlandse verzet schreef Hibbert enkele dagboeken. Deze dagboeken, uit een privé collectie, zijn nu aan het Airborne Museum geleend en zijn onderdeel van de tentoonstelling Het Netwerk. Hibbert kwam na de oorlog nog vaak naar Nederland om deel te nemen aan herdenkingen en om vrienden uit het Nederlands verzet te ontmoeten. Hij overleed op 12 oktober 2014.

Tentoonstelling Het Netwerk
In Het Netwerk worden drie verzetsverhalen rond de Slag om Arnhem met bijzondere decors en veel audiovisuele middelen geënsceneerd. Een van de verhalen gaat over operatie Pegasus I. Na de Slag om Arnhem bleven verschillende luchtlandingstroepen achter in de bossen rond Arnhem. Lokale verzetsmensen gaven hen onderdak, hielpen hen zich te organiseren en de rivier over te steken in de nacht van 22 op 23 oktober tijdens Operatie Pegasus I.

De tentoonstelling Het Netwerk is dit jaar wegens succes verlengd. De dagboeken van Tony Hibbert zijn tot en met 27 oktober 2019 te zien in het Airborne Museum Hartenstein.