Prijsuitreiking Peace Poster Contest 2019

Lionsclub Renkum-Airborne
Op donderdag 24 oktober 2019 vindt de prijsuitreiking plaats van de Peace Poster Contest 2019. Dit jaar nemen 13 basisscholen uit de gemeente Renkum deel aan deze internationale tekenwedstrijd, geïnitieerd door Lionsclub Renkum-Airborne.

Deze tekenwedstrijd wordt jaarlijks wereldwijd georganiseerd door Lions Clubs International en de gedachte is dat honderdduizenden kinderen met hetzelfde thema rond het begrip Vrede bezig zijn. Dit jaar is het thema ‘JOURNEY OF PEACE’ (vrij vertaald) ‘DE REIS VAN VREDE’.
De eerste wereldwijde wedstrijd was in 1988 en sinds 1994 doet Nederland mee. Voor deze wedstrijd worden o.a. kinderen van de groepen 7 en 8 van de basisschool benaderd en kinderen van het voortgezet onderwijs in de juiste leeftijdscategorie. Jaarlijks worden in Nederland voor deze wedstrijd enkele duizenden posters ingezonden. Dit jaar hebben 364 kinderen uit Oosterbeek, Doorwerth, Wolfheze en Renkum hun posters ingezonden voor deze wedstrijd.

Een jury onder leiding van de bekende beeldend kunstenares Petra Hartman heeft per deelnemende school de beste poster geselecteerd. Hieruit heeft Lionsclub Renkum-Airborne de 3 winnende posters gekozen die op donderdag 24 oktober 2019 door burgemeester mevrouw Schaap worden bekend gemaakt in het Airborne Museum ‘Hartenstein’ in Oosterbeek.

De winnende poster (1e) gaat naar de Districtsjurering en zal, als de poster genomineerd wordt, meedingen in de landelijke jurering van de Peace Poster Contest. De Nederlandse winnaar wordt ingezonden voor de internationale wedstrijd van de Lions Clubs International in de Verenigde Staten.