Restauratie werkzaamheden museum

Aan de buitenkant lijkt het Airborne Museum op dit moment op een werk van beeldend kunstenaar Christo, die kunst en architectuur zag als elkaar aanvullende elementen. Daarbij kan kunst de architectuur soms volledig overnemen, bijvoorbeeld door een gebouw in te pakken!

Een bekend voorbeeld daarvan is de Reichstag in Berlijn, dit gebouw was in 1995 bijna veertien dagen ingepakt. Op dit project van Christo kwamen vijf miljoen bezoekers af. Ook het Airborne Museum, dat overigens gewoon open is, is op dit moment helemaal ingepakt, maar dat is functioneel. In verband met een restauratie staat het gebouw sinds begin juni in de steigers en daaromheen is plastic bevestigd ter bescherming. Daardoor worden de werkzaamheden aan het oog onttrokken en is het een verrassing wat er allemaal gebeurt. Het is de bedoeling dat Villa Hartenstein, gebouwd in 1890, als buitenplaats in ere wordt hersteld en dat de grandeur van vroeger terugkomt. Begin 2018 moeten de werkzaamheden zijn afgerond, maar gaat dat allemaal lukken?

,,Begin 2018 is haalbaar, afhankelijk van het weer. Er wordt gewerkt met ongeveer 20 man van verschillende bedrijven en we zijn op schema, dus het moet kunnen”, aldus Arjan Linnekamp van Rappange & Partners Architecten b.v. uit Amsterdam. Dit bedrijf werd uit vier gegadigden voor dit project gekozen om de restauratie uit te voeren. Hoewel het om een relatief kleine opdracht ging zien de architecten dit als een uitdaging waarmee eer valt te behalen. ,,Een verborgen juweeltje”, noemt Arjan Linnekamp de villa. Om de restauratie goed te kunnen doen is er van tevoren een uitgebreid historisch onderzoek gedaan bij het pand dat een rijksmonument is. Daarbij is ook een kleuranalyse gemaakt om er achter te komen wat de oorspronkelijke tint van het gebouw is geweest. Het kleurhistorisch rapport adviseerde dezelfde kleurstelling als Rappange & Partners al had bedacht. Bijzonder is dat de lijsten van de villa lichter waren dan de muren, wat bij de meeste oude gebouwen juist andersom is. Om de oude uitstraling zoveel mogelijk terug te krijgen is ervoor gekozen om het gebouw de aardetint okergeel te geven en de luiken donkergroen te maken. Authentieke details, deels verwoest tijdens de zware gevechten in september 1944,  worden teruggebracht en de originele attiek zal weer op het dak worden geplaatst. Uit de analyse bleek dat er vijf lagen verf op de gevel zaten, waarvan de laatste laag een verflaag op rubber basis, waardoor de gevel onvoldoende kon ventileren, wat op den duur veel schade zou veroorzaken. Bij het verwijderen van deze laag, bleken ook de lagen daaronder ondeugdelijk, wat extra werkzaamheden met zich meebracht. Bij de herstelwerkzaamheden krijgt de oorlogsschade veel aandacht, alle muurvlakken krijgen nieuw pleisterwerk, maar er is voor gekozen om bij de penanten (de uitstekende delen) zoveel mogelijk van de kogelinslagen te laten zien.

Behalve de restauratie van de buitenzijde van het Airborne Museum wordt ook de binnenkant in ere hersteld. De middengang komt weer centraal te staan, de routing wordt bijgesteld, de muurschilderingen gerestaureerd en door ander materiaal te gebruiken wordt het onderscheid tussen gang en ruimtes benadrukt. ,,We willen op de benedenverdieping een huiselijke sfeer creëren waardoor bezoekers echt het gevoel van een buitenplaats krijgen. Op de eerste verdieping komt dan de oorlog in beeld”, legt Arjan Linnekamp uit. Daardoor wordt niet alleen het verhaal van de Slag om Arnhem verteld, maar ook de geschiedenis van buitenplaats Hartenstein. Verder komt er kleinschalige horeca, waar bezoekers een kop koffie kunnen drinken of kunnen lunchen. Ook wordt er een buitenterras aan de achterzijde van het museum gerealiseerd door WACO Groenvoorzieningen.