Wordt de jachthoorn Frost gouden pronkstuk?

Van 9 tot en met 15 april 2018 is de vierde editie van de Nationale Museumweek. Dit jaar gaat deze van start in de provincie Gelderland. Sinds de tweede editie opent de Nationale Museumweek met een Gouden Pronkstuk dat gekozen is door de Museumkaarthouders. De jury heeft een selectie gemaakt uit de pronkstukken van de musea uit Gelderland. We zijn bijzonder trots dat de jachthoorn van John Frost één van de drie geselecteerde pronkstukken is! Stem jij op ons?

Ken jij het verhaal van de jachthoorn van John Frost? De jachthoorn is een heel bijzonder collectiestuk van het Airborne Museum! Luitenant-kolonel John Dutton Frost (1912 -1993) had op 17 september 1944  tijdens Operatie Market Garden de opdracht met het 2e bataljon van de 1e Britse Luchtlandingsbrigade een of meerdere bruggen over de Rijn bij Arnhem te veroveren. Onmiddellijk na de landing op de Renkumse heide gebruikte Frost deze jachthoorn om het signaal verzamelen te blazen. Op 21 september moest Frost – inmiddels gewond geraakt – zich na zware gevechten overgeven aan de Duitsers. Hierbij is hij zijn jachthoorn kwijtgeraakt. De hoorn werd in juli 1945 teruggevonden bij het puin ruimen rond de Rijnbrug. De vinder schonk hem in 1997 aan ons museum!

Hoe kun je stemmen?
Heb je een museumkaart? Ga dan naar de stempagina van de Nationale Museumweek. Vul daar je museumkaartnummer in en stem op de jachthoorn. Het pronkstuk met de meeste stemmen zal tijdens de Nationale Museumweek 2018 op bijzondere, gouden wijze worden getoond!

Alvast heel erg bedankt voor je stem!