Airborne begraafplaats

Stiltekamer, nieuw project Airborne Museum

Vaak raken bezoekers van het Airborne Museum erg aangedaan door wat ze in het museum te zien en te horen krijgen over de Slag om Arnhem. Vooral veteranen, hun kinderen en kleinkinderen, maar ook mensen die zelf slachtoffer zijn geworden van welke oorlog dan ook,  hebben de behoefte om in alle rust even weer tot zichzelf te komen en alle bovengekomen emoties een plekje te geven.

Anderen willen alleen maar in stilte op zich in laten werken wat er allemaal is gebeurd in die septemberdagen van 1944. Tot nu toe konden bezoekers alleen hun emoties uiten door iets te schrijven in het gastenboek, maar daarin gaat verandering komen. Het Airborne Museum zet zich in om een stiltekamer te realiseren, waar mensen even alleen kunnen zijn. Om deze kamer te kunnen verwezenlijken houdt het museum van 27 augustus tot en met 30 september een crowdfundingsactie. Boegbeeld van dit project is de bekende schrijver Herman Koch, die al eerder meewerkte aan de tentoonstelling EGO, vergeet mij niet. De inzamelingsactie vindt plaats via Voordekunst, hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector. Op www.voordekunst.nl/stiltekamer is alles te lezen over dit project.

Op dit moment zit het museum middenin een verbouwing en worden veel vernieuwingen en veranderingen doorgevoerd. Het realiseren van een stiltekamer is daar een onderdeel van. Het streven is om voor dit project 30.000 euro op te halen en om de ruimte voor de 75e herdenking van de bevrijding van Nederland klaar te hebben. In deze ruimte worden alle eremedailles op een mooie  en respectvolle wijze gepresenteerd en via een zuil kan informatie worden opgevraagd bij de Commonwealth War Graves Commission. Het is de bedoeling dat de stiltekamer kan worden afgesloten, waardoor bezoekers in alle rust kunnen herdenken. Iedereen kan een donatie doen, hoe dat in zijn werk gaat is te lezen op www.voordekunst.nl/stiltekamer. Aan het begin van de actie stond de teller al snel op 5.000 euro, waarbij geldt dat alle beetjes helpen. Doet u ook mee?