persbijeenkomst 19 januari 2018 Airborne Museum

Toekomst
plannen van Museum gepresenteerd

Airborne Museum Hartenstein zit in een vernieuwingsproces. Onlangs werd van het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg  (vfonds) 750.000 euro ontvangen, waardoor de plannen voor de toekomst concreet kunnen worden. Daarom werd vorige week het  Masterplan gepresenteerd  voor de herinrichting van het museum en de activiteiten  rond de 75-jarige herdenking van Operatie Market Garden (2019) en de bevrijding van Nederland (2020).

Ondanks dat er steeds minder mensen zijn die de oorlog aan den lijve hebben ervaren, neemt de belangstelling voor de Tweede Wereldoorlog en de Airborne geschiedenis nationaal en internationaal toe. Daarom zullen herdenken, vieren, eren en waarderen  in de toekomst veranderen naar herinneren en beleven van een stuk historie die we zelf niet hebben meegemaakt. Dankzij het geld van het vfonds kan deze omslag worden gemaakt, waarbij de herinnering breder zal worden getrokken dan alleen de Slag om Arnhem. Daartoe hebben de gemeenten Renkum,  Arnhem,  Rheden en Rozendaal een samenwerking aangegaan om het element van herdenken over het hele gebied van de Veluwe uit te spreiden. ,,Samenwerking van mensen is heel belangrijk, we moeten elkaar opzoeken en pareltjes, waarvan Hartenstein er één is, verzamelen en koesteren”, aldus Robert Croll, voorzitter vfonds.

De herinrichting van het Airborne Museum speelt in op deze ontwikkelingen. De voormalige buitenplaats wordt in oude luister hersteld. Hartenstein heeft  in de loop van de tijd  verschillende bestemmingen gehad van herberg en buitenhuis tot hoofdkwartier van generaal-majoor Urquhart en kraamkliniek. Het pand heeft idylle en oorlog meegemaakt en die aspecten komen na de renovatie meer tot hun recht. ,,Op de begane grond komt de landhuisbeleving en boven het verhaal van de oorlog”, legt museum directeur Sarah Heijse uit. In verschillende fases maakt het museum zich klaar voor een toekomst, waarin ooggetuigen zijn weggevallen, er meer concurrentie zal zijn en nieuwe doelgroepen opkomen. De meerjaren programmering houdt verder in dat er een verbinding wordt gelegd tussen het  verhaal van de Slag om Arnhem en de Expérience, dat er een grotere collectie wordt getoond, dat er op twee locaties (in Arnhem en in Oosterbeek) audiotours worden geboden en dat het verhaal wordt gepresenteerd vanuit Nederlands, Duits, Pools en Engels oogpunt.

Ook de kortdurende tentoonstellingen zullen een wezenlijk deel blijven uitmaken van het museum. Met trots meldt Sarah Heijse dat er binnenkort een unieke expositie komt rond het Victoria Cross, de hoogste onderscheiding voor dapperheid. Vijf keer is deze onderscheiding toegekend aan militairen die betrokken waren bij de Slag om Arnhem. Dankzij de persoonlijke inzet van Sarah Heijse, die verschillende musea in Engeland heeft benaderd met de vraag of Hartenstein de onderscheidingen in bruikleen mocht hebben, kunnen deze straks samen worden getoond.

Over twee maanden zal het doek van de buitenkant van Hartenstein worden verwijderd en kan iedereen zien hoe mooi het gebouw is geworden.

Fotografie: Arjan Vrieze