Nieuw seizoen ‘Nieuwe Zondagen’ van start met interessante lezing over grondwater

Na de succesvolle bijeenkomsten van ‘Nieuwe Zondagen’ van vorig jaar, waarop veel positieve reacties zijn gekomen, is besloten om dit initiatief een vervolg te geven.

Eens per maand wordt in het Airborne Museum op zondagmiddag weer een gezellige en inhoudelijke middag georganiseerd met interessante sprekers. De aftrap van dit tweede seizoen werd zondag gegeven door Oosterbeker Flip Witte, die met een interessante lezing over Grondwater de 44 toehoorders echt wist te boeien. ,,Grondwater is onzichtbaar, maar van grote waarde en een zeer actueel onderwerp”, vertelt Witte, die werkzaam is bij het KWR Watercycle Research Institute en daarnaast bijzonder hoogleraar is aan de VU in Amsterdam. Na een korte  introductie spitst de lezing zich toe op het grondwater van de Veluwe, waarbij allerlei vragen ter sprake komen.  Aan de hand van een ludiek filmpje laat Flip Witte zien wat er kan gebeuren als het grondwater onder teveel druk komt te staan. De sfeer in de Hall of Fame, waar de bezoekers hartelijk zijn ontvangen door een aantal gastvrouwen, is daardoor meteen ontspannen.

Ondanks de soms ingewikkelde materie en de vele getallen die bij het onderwerp horen, is de lezing geen moment saai. Door regelmatig vragen te stellen aan de toehoorders, weet Flip Witte de aandacht heel goed vast te houden. Ook andersom worden er vragen gesteld en dankzij deze wisselwerking is het een boeiende middag. De conclusie over dit onderwerp is helaas niet echt positief: de verdroging van de Veluwe is een sluipmoordenaar, een onbedoeld gevolg van menselijk handelen. Gelukkig kan de verdroging vermeden en bestreden worden, de aanpak daarvan vraagt een centrale regie. Na afloop van deze lezing is er nog een gezellig samenzijn, waarbij de bezoekers met elkaar in gesprek gaan. Geanimeerd wordt er gepraat over zeer diverse onderwerpen.

De volgende ‘Nieuwe Zondagen’ is op 5 november. De Oosterbeekse kunstenares Petra Hartman zal dan over haar veelzijdige en kleurrijke werk vertellen. De bijeenkomst is van 14 uur tot ongeveer 16.30 uur en de lezing begint om 14.30 uur.

Fotograaf Rinus Wandel maakte de foto’s.