vluchteling Muhammad Al Shaghouri Alhayek vertelt hoe hij een nieuw bestaan heeft opgebouwd

Muhammad Al Shaghouri Alhayek  (28) woont in de Arnhemse wijk Presikhaaf en volgt sinds september een opleiding elektrotechniek aan de HAN.  Deze Syrische vluchteling kwam twee jaar en drie maanden geleden naar Nederland  en spreekt onze taal inmiddels vloeiend. Hij is ook al helemaal gewend aan Nederlandse gewoontes zoals vroeg opstaan en ’s avonds om zes uur eten.

In het begin vond Muhammad dat allemaal maar raar. ,,Zijn jullie wel normaal”, vroeg hij zich af, maar nu ziet hij de logica ervan in en heeft hij zich aangepast aan onze cultuur.  Hij heeft een vriendin en voelt zich thuis in Nederland.  Tijdens een bijeenkomst in het Airborne Museum, georganiseerd door VluchtelingenWerk Nederland,  vertelde Muhammad  zaterdag 23 december over wat hem is overkomen en hoe hij hier een nieuw bestaan heeft opgebouwd.

Het leven van Muhammad, die met zijn familie in Damascus woonde, was heel gewoon. Hij was tevreden, hij kon doen en laten wat hij wilde en kon bijna overal over praten. Alleen onderwerpen als homosexualiteit en politiek waren taboe.  Vanaf het moment dat hij als 18-jarige ging studeren ging het minder goed in Syrië. Het land werd steeds communistischer en van de 23 miljoen Syriërs vluchtten er  5 miljoen naar het buitenland terwijl  7,5 miljoen ontheemden achterbleven. Ook Muhammad werd de grond te heet onder zijn voeten en via via kwam hij in Turkije terecht, vanwaar hij per boot de overtocht naar Griekenland wilde maken.

We kennen allemaal de verhalen van de vluchtelingen, die in een klein bootje met veel te veel mensen tegelijk naar Europa proberen te gaan. Maar als er iemand voor je staat die dat alles aan den lijve heeft ondervonden heeft dat behoorlijk wat impact. Het zal je ook maar gebeuren dat je vier keer tevergeefs  probeert de overkant te bereiken en dat de vijfde poging pas slaagt. ,,Iedereen heeft zo zijn eigen reden om dat te doen en voor een bepaalde bestemming te kiezen”, vertelt Muhammad. Zelf koos hij voor Nederland, omdat daar twee ooms van hem wonen die altijd met veel liefde over dit land spraken. Vanuit Griekenland kostte het Muhammad achttien dagen om op allerlei manieren in Nederland te komen, waar hij in De Koepel te Arnhem terecht kwam. Meteen begon hij met het leren van de taal en pakte hij verschillende soorten vrijwilligerswerk aan.  Heel belangrijk vindt hij het om met mensen in gesprek te gaan en dat was ook de insteek van deze boeiende bijeenkomst, waarbij de belangstellenden allerlei vragen konden stellen aan Muhammed en de eveneens aanwezige medewerker  van VluchtelingenWerk Nederland.

Op zaterdag 6 januari komt Muhammad Al Shaghouri Alhayek nogmaals naar het Airborne Museum om over zijn leven te vertellen en vragen te beantwoorden. De bijeenkomst is van 13.30 tot 14.30 uur.

Meer informatie over Een vluchteling vertelt >>