nieuwsberichten

Het Airborne Museum heeft het afgelopen jaar bijna 130.00 bezoekers ontvangen.

In 2023 mocht het Airborne Museum maar liefst 129.421 bezoekers ontvangen.  Hiervan bezochten 86.122 mensen Airborne Museum Hartenstein, gevestigd in Oosterbeek. Airborne Museum at the Bridge, de gratis te bezoeken museale dependance in Arnhem, ontving 43.299 bezoekers.

Het museum ontving het afgelopen jaar ruim 20.000 bezoekers meer dan het jaar daarvoor. Directeur Ronnie Weijers: “Ik ben heel tevreden over het afgelopen jaar. De bezoekcijfers zijn weer terug op het oude niveau. Dat was toch even afwachten, na corona en met alle nieuwe onzekerheden en de hoge inflatie. Maar de mensen hebben ons zowel in Oosterbeek als in Arnhem weer in grote getalen weten te vinden. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar mooie, inhoudelijk sterke projecten gerealiseerd waar we met veel trots op terug kijken.”

Tijdelijke tentoonstelling ‘Gevlucht om te Vechten’
In juni 2023 opende de tentoonstelling ‘Gevlucht om te Vechten: de Joodse Vluchtelingen van de 1st Airborne Division’. Hiervoor heeft het museum uitvoerig onderzoek gedaan naar 21 Joodse mannen die in de jaren 30 nazi-Duitsland moesten ontvluchten. Sommigen van hen hadden hun synagogen in vlammen zien opgaan of hadden in concentratiekampen gevangen gezeten. Tijdens de Slag om Arnhem vochten deze 21 mannen mee aan Britse zijde. Conservator Jory Brentjens publiceerde het gelijknamige boek in samenwerking met WBOOKS waarin het volledige onderzoek te lezen is.

Airborne Museum at the Bridge
In Airborne Museum at the Bridge waren twee wisseltentoonstellingen te zien. In ‘William of Orange: de Gedecoreerde Duif’ maakte de bezoeker kennis met postduif William. De duif  slaagde erin een lange en gevaarlijke vlucht naar Engeland te maken en succesvol een belangrijk bericht te bezorgen. Sinds 3 november is de tentoonstelling ‘Max Wolff: Van Vluchteling tot Bevrijder’ te zien. Airborne Museum at the Bridge ontving 43.299 bezoekers, waarvan er ruim 27.000 uit het buitenland kwamen.

Activiteiten
In 2023 organiseerde het Airborne Museum diverse goed bezochte activiteiten voor bezoekers. Zo programmeerde het museum in samenwerking met de Vriendenvereniging vier lezingen. In samenwerking met het Nederlands Watermuseum, het Nederlands Openluchtmuseum en ArcheoHotspot in Rozet organiseerde het Airborne Museum de Museum Jeugd Universiteit: Een reeks mini colleges voor kinderen van 8 t/m 12 jaar.

In het kader van de tentoonstelling ‘Gevlucht om te Vechten’ kon bezoek op 10 december deelnemen aan diverse activiteiten. Tijdens deze publieksdag gaven Joods Monument Arnhem en ooggetuige Emmy Drop-Menko een gastcollege. Het museum verzorgde een lezing over het Kindertransport en rondleidingen in de tijdelijke tentoonstellingsruimte.

Het Airborne Museum doneerde de bezoekersopbrengsten van Tweede Kerstdag aan humanitaire hulp voor Oekraïne.

In 2024 herinneren en vieren we 80 jaar Slag om Arnhem. Het belooft een bijzonder jaar te worden en het Airborne Museum start dit jaar met veel enthousiasme en energie.