Heerlijk ontspannen middag met Blaaskwintet Pent’amuse

Een Winters Onderonsje werd ons beloofd en dat was precies wat de bezoekers van Nieuwe Zondagen op 1 december kregen. In verband met de verbouwing van het Airborne Museum vond deze bijeenkomst voor senioren voor de tweede keer op rij plaats in de Concertzaal van Oosterbeek.

Blaaskwintet Pent’amuse, dat sinds 2005 bestaat, zorgde voor een warm onthaal met zes fijne muziekstukken. Hoewel alle musici amateurs zijn, is de kwaliteit hoog en wordt er regelmatig opgetreden. Het klassieke repertoire wordt niet geschuwd, maar ook jazzy nummers staan op het programma. Het gezelschap, bestaande uit Annet Kruidhof (fluit), Irene Bos (klarinet), Marleen Abma (hobo), Karin Molenveld (hoorn) en Martien Cohen Stuart (fagot) bood zondag een zeer gevarieerd programma. De uitleg, die Martien bij de verschillende stukken gaf, was heel prettig. ,,Daardoor herkende ik heel veel, onder andere bij het stuk van de boot”, reageert de 70-jarige Willy na afloop. Ook haar man Roelof is enthousiast. ,,Die uitleg mis je vaak bij concerten”, voegt hij er aan toe. Na een wervelend begin met Stars en Stripes, dat volgens de uitleg over identiteit gaat en over je thuis voelen, volgt het lichtvoetige Mississippi Five. Bij dit werk hoor je de machines van de ouderwetse stoomboot stampen, de fluit gillen, maar ook de golven klotsen wanneer de muziek aanzwelt, dan weer is het rustige vaarwater te herkennen. De variaties van ‘In Holland staat een huis’ zijn lichtvoetig en heel herkenbaar, terwijl de twee daarop volgende nummers dankzij het intermezzo van Martien ook goed te duiden zijn. De titel Quintette en Ut zegt op zichzelf niet veel, maar als je weet dat het over een protest gaat, hoor je de strijdvaardigheid in de muziek. Dat The little white monkey over een ezel gaat laat zich raden, maar dat de jury zich al mompelend en elkaar overstemmend overlegt over wie de mooiste, de sterkst en de grootste is, kun je alleen horen dankzij de uitleg. Het laatste nummer, selecties van Porgy and Bess is het klapstuk. ,,Ik moet bijna huilen van die rauwe dissonantie van Porgy and Bess. Je ziet het voor je, als ze ‘She is my girl’ spelen, dat herkende ik heel erg”, aldus Riet (88) uit Oosterbeek. Ook Akkelien (78) uit Arnhem is onder de indruk van het laatste stuk. ,,Ik zing graag en ik heb al die liederen van Porgy and Bess gezongen”, vertelt deze bezoeker.

De volgende bijeenkomst van Nieuwe Zondagen is 5 januari. Dan komt documentairemaker Gilles Frenken vertellen over de film die hij over zijn vader Jacques maakt. Zijn vader was een beeldend kunstenaar, die alle stromingen in de vorige eeuw heeft gevolgd. Daarom geeft de lezing ook een geschiedenisoverzicht uit het recente verleden. Tijdens deze middag worden ook enkele fragmenten uit de film vertoond. De bijeenkomst is weer in de Concertzaal, Rozensteeg 3 in Oosterbeek. Ontvangst om 14 uur, aanvang lezing ongeveer 14.30 uur. Entree €7,00. Opgeven via www.airbornemuseum.nl/nieuwe-zondagen of per mail aanmelding@airbornemuseum.nl. Telefonisch kan ook via (026) 333 77 10.