start landelijk jaar van verzet

Het landelijk ‘Jaar van Verzet’ is zondag 25 februari 2018 voorafgaand aan de jaarlijkse herdenking van de Februaristaking officieel van start gegaan. Een jaar waarin verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog centraal staat.

De Februaristaking vond plaats op 25 februari 1941. Het was het enige massale openlijke protest tegen de jodenvervolging in Europa, aanleiding waren de eerste razzia’s waarbij honderden joodse mannen werden opgepakt. De Duitse bezetters braken de staking met geweld, intimidatie en een meedogenloos ingrijpen waarbij negen doden en 24 zwaargewonden vielen. Ook werden talloze stakers gevangengenomen.

Verspreid door heel Nederland vinden dit jaar activiteiten plaats die mensen kennis laten maken met – en na laten denken over – verzet. Uiteenlopende verzetsverhalen van toen zetten aan tot nadenken over de betekenis daarvan voor de wereld van nu. Het Jaar van Verzet is een initiatief van het Platform WO2, een netwerkorganisatie waarin het Nationaal Comité 4 en 5 mei, het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies, Netwerk Oorlogsbronnen, de Oorlogsgravenstichting, de Stichting Liberation Route Europe en de Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 samenwerken met als doel de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog in Nederland levend te houden. Het themajaar wordt mede ondersteund door het Ministerie van VWS en het vfonds. Bekijk hier het overzicht van alle activiteiten van het Jaar van Verzet.

Het Airborne Museum opent in het kader van het themajaar Verzet de tentoonstelling Het Netwerk. Deze tentoonstelling laat voor het eerst zien dat rond de Slag om Arnhem een goed georganiseerd verzetsnetwerk acties is geweest.Met bijzondere decors en veel audiovisuele effecten beleeft de bezoeker drie verzetsverhalen alsof hij er zelf bij is.