Kleurrijke bijeenkomst met veelzijdig kunstenares Petra Hartman

“Mijn werk gaat over schoonheid en schoonheid is voor mij tastbare liefde, liefde die je kunt zien.” Met deze woorden begon kunstenares Petra Hartman haar lezing zondagmiddag in het Airborne Museum. De tweede bijeenkomst van Nieuwe Zondagen in het nieuwe seizoen trok ook dit keer veel belangstellenden.

Petra Hartman is dan ook niet de eerste de beste, deze Oosterbeekse kunstenares timmert behoorlijk aan de weg en haar werk is in heel veel musea en op tentoonstellingen over de hele wereld te zien. Petra maakt schilderijen, sieraden, objecttassen en nog veel meer.  Samen met haar man ontwerper Ruud-Jan Kokke doet ze ook interieur en kunstopdrachten. Het werk van Hartman is kleurrijk, origineel, soms bizar en vaak moeilijk te omschrijven. Maar de uitleg, die Petra tijdens de power point presentatie geeft bij de getoonde werken, maakt haar kunst begrijpelijk en toegankelijk. Dit geeft een inkijkje in haar manier van werken. ,,Ik doe alles vanuit mijn gevoel en intuïtie, daarna bedenk ik er van alles bij”, legt Hartman uit. ,,Mijn inspiratie haal ik uit mijn omgeving’, voegt ze er aan toe.

Schilderijen, tassen en sieraden
Het begon achtendertig jaar geleden allemaal met het schilderen van bloemen in vrolijke tinten, eerst op hout later op doek. Daar kwamen heel toevallig tassen bij, kunstzinnige tassen. Meer iets met een hengsel en een rits, niet echt om te gebruiken. Met verschillende materialen werd het speelse benadrukt. Deze kunstobjecten trokken de aandacht van het Museum voor de Moderne Kunst in Arnhem. Daarna kwamen de beursjes en als logisch vervolg de sieraden, broches van textiel, vilten blaadjes en een foto in het midden. Of vlinders met een frame waarin verliefdheid wordt uitgebeeld. Als voorbeeld laat Petra Hartman een paar broches rondgaan, waardoor de aanwezigen van dichtbij kunnen zien hoe fraai zo’n klein kunstwerkje is uitgevoerd. Vanuit het aspect schoonheid ging Petra op zoek naar het tegenovergestelde daarvan en kwam uit op ‘vieze dingen’, zoals afgeknipte nagels, haren, roos en oorsmeer. Als een soort eerbetoon verwerkte ze die  in haar kunstwerken. Maar haar belangstelling ging verder, ze raakte gefascineerd door het onvolmaakte, mensen met littekens. ,,Littekens zijn een soort rijkdom, die bij iemand horen. Dat zijn dus eigenlijk ook sieraden”, bedacht ze. Voor ‘Het ontsierde lichaam’ wilde ze sieraden maken. In het verlengde daarvan was de modeshow, die ze organiseerde met supermodellen met beperking uit Het Dorp in Arnhem. Tijdens het getoonde filmpje van deze show ‘lik mijn wonden’ worden de beperkingen niets verhullend getoond. ,,Ik wil juist de schoonheid daarvan laten zien”, aldus Hartman. Nog twee keer daarna heeft Petra Hartman een show gedaan, de laatste keer rond lijkwaden en de dood. Uit alles blijkt dat Petra Hartman een veelzijdig kunstenaar is met een inmiddels indrukwekkend Curriculum Vitae. Dat weerhoudt haar er niet van om na de lezing bij de bezoekers aan tafel te gaan zitten en met hen in gesprek te gaan. Onder het genot van een glas wijn en een hapje was de nazit dan ook heel gezellig.

De volgende bijeenkomst van Nieuwe Zondagen is op zondag 3 december. Drs. Louis Ekstein houdt dan een lezing over het leven van Gustav Mahler. Vanaf 14 uur is iedereen welkom, de lezing begint ongeveer om 14.30 uur. Meer informatie over deze lezing vindt u hier.

Fotograaf Rinus Wandel maakte de foto’s.