nieuwsbericht

‘Welkom terug in de tijd’ lezing nieuwe zondagen geeft inkijkje in museumwoningen

Even teruggaan in de tijd, is iets wat iedereen wel eens zou willen. Over de woongeschiedenis van de welgestelden is veel bekend en wat kunnen we genieten van oude statige herenhuizen, landgoederen en kastelen, waar de pracht en praal van weleer in ere is hersteld en bezoekers kunnen proeven van de sfeer van vroeger. Minder bekend is hoe de gewone man leefde en hoe de kleinere huizen waren ingericht tussen eind negentiende eeuw en de jaren’70 van de twintigste eeuw. Daarop is woningbouwcorporatie Volkhuisvesting Arnhem ingesprongen met het project museumwoningen.

Zondag 1 maart vertelde Roelie van der Weide, projectleider Sociale Ontwikkeling bij Volkhuisvesting, de bezoekers van Nieuwe Zondagen over de museumwoningen, die Arnhem op dit moment rijk is en gaf een interessant inkijkje in die huizen.

Het project is in 2005 ontstaan naar aanleiding van de op handen zijnde sloop van noodwoningen in de Arnhems wijk Alteveer. In 1947 waren daar tijdelijk gelijkvloerse huizen van beton en hout gebouwd in verband met de woningnood net na de oorlog. De bedoeling was om deze zogenaamde Maycrete woningen te slopen en twee ervan naar het Openlucht Museum te verplaatsen, maar de bewoners wilden niet weg. In overleg zijn uiteindelijk alle woningen tot monument verklaard en vakkundig gerestaureerd. Het idee om het Openlucht Museum ook buiten de hekken te tonen is daarna verder uitgewerkt . Woningcorporatie Volkshuisvesting heeft inmiddels elf museumwoningen gerealiseerd, waar het leven van toen te zien is. Het oudste huis stamt uit 1866 (Catharijnenstraat 28) en het meest recente huis is van 1971 (Keizershof 100). Regelmatig komen er huizen op de woningmarkt, die zoveel renovatie vereisen dat slopen een betere optie is. Maar als het om woningen gaat die nog veel authentieke elementen en originele details bevatten, kan zo’n woning worden opgeknapt en zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat worden teruggebracht. Volkshuisvesting heeft tot nu toe verschillende type woningen gerestaureerd, van een eenkamerwoning met een laddertje naar de zolder, een doorzonkamer en een portiekflat, tot een galerijflat, een huis met kamers ensuite en een verbouwd oud gemaal. Na de restauratie gaat Volkshuisvesting op zoek naar huurders, die bereid zijn de woning in te richten in de stijl van de periode waarin het huis is gebouwd. De foto’s die Roelie van der Weide laat zien tonen een oude Bruinzeel keuken, oude kolenkachels (inmiddels omgebouwd naar gas), kleden op de vloer, een radiodistributie, een ouderwetse broodrooster en een zeepbakje dat ingemetseld is in de muur. ,,Het is allemaal heel herkenbaar, ik heb veel momenten gehad dat ik dacht oh ja dat hadden wij thuis ook”, reageert de 75-jarige Gerda uit Oosterbeek na de lezing. ,,Het is heel bijzonder dat jonge mensen nog interesse hebben om daar te gaan wonen en tien keer per jaar mensen over de vloer te krijgen”, meent de 87-jarige Riet uit Oosterbeek. Iedere laatste zondag van de maand (met uitzondering van de zomermaanden en december) zijn de woningen namelijk geopend voor bezichtiging. Bezoekers kunnen dan zelf zien hoe er in die tijd gebouwd en geleefd werd. Op www.museumwoningenarnhem.nl zijn de actuele openingsdagen en tijden te vinden.

De volgende bijeenkomst van Nieuwe Zondagen vindt plaats in het Airborne Museum. Na de verbouwing is iedereen weer welkom op zondag 5 april 2020. Dan spreekt Lisette Pelsers over de geschiedenis en collectie van het Kröller-Müller Museum. Inloop vanaf 14 uur, lezing ca 14.30 uur. Aanmelden www.airbornemuseum.nl/nieuwe-zondagen of per mail aanmelding@airbornemuseum.nl. Telefonisch aanmelden kan ook tel. 026 333 77 10.