nieuwsbericht

Het leven is te kort om slechte wijn te drinken

Een zaal vol enthousiaste wijnliefhebbers heeft zondagmiddag 2 februari kunnen genieten van een voordracht van vinoloog/adviseur Ivo van Nispen tot Pannerden. De middag, onderdeel van de lezingenreeks Nieuwe Zondagen, werd ook dit keer weer in de Concertzaal gehouden vanwege de verbouwing van het Airborne Museum.

Van Nispen tot Pannerden is als employé verbonden aan wijnhuis Robbers & van den Hoogen aan de Velperweg in Arnhem. Vol passie maakte hij de aanwezigen deelgenoot van de ins- en outs van het wijnhuis, dat in 1942 is opgericht door twee broers Robbers. Beiden waren getrouwd met twee zusjes Van den Hoogen en zo is de naam van het wijnhuis ontstaan. De geschiedenis van wijnhuis Robbers & van den Hoogen is 175 jaar oud. In die lange periode zijn er verschillende hoogtepunten geweest, zoals de overname in 1912 door Joseph Johannes Donders, de aankoop van Villa Carolinenburg, waarin tegenwoordig bistro Villa Velperweg is gevestigd en de bouw van de eerste kelders in 1927.

Op dit moment zijn de kelders 1 hectare groot en strekken zich uit tot de huizen aan de Roosendaalseweg. Daar is sinds 1983 eveneens het Nederlands Wijnmuseum gevestigd, waar jaarlijks 12.000 bezoekers worden ontvangen. Twee keer per jaar worden er ook wijnproeverijen gehouden. Wijnhuis Robbers & van den Hoogen behoort tot een van de oudsten van Nederland en mag zich sinds 1992 hofleverancier noemen. En dat betekent dat er alleen kwaliteitswijnen worden geleverd, waarvoor vier wijnproevers garant staan die alle wijnen zelf keuren. Heel interessant is de uitleg over het vervoer van wijnen, want dat luistert heel nauw. ,,In de zomer moet je geen rosé opsturen, want dan heb je bij aankomst glühwein”, grapt Ivo van Nispen tot Pannerden. ,,Ook moet je een wijn die tien jaar in de kelder heeft gelegen niet de volgende dag ergens bezorgen. Dat is jammer van de kwaliteit”, leert de vinoloog. Dat een lekkere wijn niet van ver hoeft te komen wordt duidelijk als de bezoekers een glaasje witte wijn krijgen ingeschonken van eigen bodem: Een Jonkvrouw 2018, Johanniter van wijngoed Mariëndaal. Een frisse droge witte wijn in Riesling stijl. ,,Deze wat zurige wijn mag niet te koud worden geserveerd”, vertelt Ivo van Nispen tot Pannerden de proevers. Het geïnteresseerde publiek stelt allerlei vragen, van hoe komt de wijn bij jullie en hoe vond het vervoer vroeger plaats tot wat is eigenlijk biowijn en hoe bewaar je wijn het beste. Dan is het tijd om een glas rode wijn te proeven, een Domerval Merlot Cabernet 2017, Pays D’Oc IGP. Bij deze droge, stevige wijn wordt uitleg gegeven hoe je precies moet proeven. ,,Een grote slok in de mond klokken, van links naar rechts brengen en daarna geruisloos naar binnenslurpen”, legt Ivo van Nispen tot Pannerden uit. De wijnkenner weet veel te vertellen over kwaliteitswijnen, over de selectie van wijn en over wijnadvies bij de maaltijd. ,,Wijn is een prachtig artikel met veel romantiek er om heen”, zegt deze expert. Met de woorden ‘het leven is veel te kort om slechte wijn te drinken’, de slogan van wijnhuis Robbers & van den Hoogen, eindigt deze wijndeskundige zijn boeiende verhaal.