september
herdenkingen

In de maand september worden er tal van (herdenkings)evenementen in het kader van de Slag om Arnhem georganiseerd. Ook in het museum vinden diverse activiteiten plaats.

Kijk voor het complete overzicht van activiteiten op de website van Stichting Airborne Herdenkingen.

2 september: auteur Bas Kromhout over de betekenis van verzet

Bas Kromhout is historicus, Historisch Nieuwsblad-redacteur en journalist. Hij schreef verschillende boeken waaronder ‘De Voorman. Henk Feldmeijer en de Nederlandse SS’ (2012).  In opdracht van het Nationaal Comité 4 en 5 mei schreef hij voor dit nationaal Jaar van Verzet het essay Beelden van verzet. Hierin beschrijft hij hoe de beeldvorming van het verzet zich in Nederland en andere Europese landen heeft ontwikkeld sinds het eind van de Tweede Wereldoorlog. Op 2 september laat Kromhout zien hoe politici, activisten, historici en voormalig verzetsmensen in de afgelopen 73 jaar telkens opnieuw hebben nagedacht over de betekenis van verzet.

14.00 uur Inloop
14.30 uur Start lezing
15.15 uur Napraten met hapje en drankje

De kosten voor dit programma zijn € 6,50.

14 september: lezing meesterverteller Antony Beevor

Op 14 september vertelt gerenommeerd historicus Antony Beevor over zijn nieuwste boek De Slag om Arnhem. Hij gaat daarbij uitgebreid in op de vraag waarom deze operatie mislukte.

In het boek ‘De Slag om Arnhem’ geeft Beevor, auteur van bestsellers als ‘D-Day’ en ‘Stalingrad’, met veel oog voor de militaire en politieke beslissingen, een compleet beeld van het strijdveld rondom Arnhem. De lezing is inmiddels uitverkocht.

16 september: perimeterwandeling met gids

Onze gids neemt je mee terug in de tijd en vertelt onderweg wat de geallieerden tijdens hun missie in september 1944 ondervonden. De perimeterwandeling is geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar (die goed ter been zijn) en start op 16 september om 14.30 uur bij het Airborne Museum. De wandeling duurt ongeveer 2 uur en eindigt weer bij het Airborne Museum.

20 september: boeklancering De voedselcommissaris

De voedselcommissaris van Kees Tukker is een indringende reconstructie van de dilemma’s in het leven en werk van een topambtenaar tijdens de Tweede Wereldoorlog, met een voorwoord van Ad van Liempt. Jan Groen Tukker hielp tijdens de Tweede Wereldoorlog duizenden onderduikers aan eten, maar had tegelijkertijd de nazi’s nodig om zijn provinciale organisatie van voedselopslag en -distributie vrij te houden van Duitse inmenging en NSB-invloeden.

18.30 uur Inloop
19.00 uur Introductie Ad van Liempt
19.15 uur Lezing Kees Tukker
20.00 uur Gelegenheid om een gesigneerd exemplaar van De voedselcommissaris te kopen en om de tentoonstelling Het Netwerk te bekijken
21.30 uur Einde

Kosten voor dit programma zijn € 10

22 september: Race to the Bridge

Reenactors rijden met historische voertuigen van de landingszones naar de John Frostbrug. Rond 15.30 uur komen ze aan bij het Airborne Museum, waar de voertuigen worden geparkeerd. Kom ook kijken naar dit bijzondere spectakel.