Scroll

Persbericht

Oosterbeek, 4 januari 2019

Fred de Graaf nieuwe voorzitter

Per 5 januari 2019 treedt Fred de Graaf aan als nieuwe voorzitter van de raad van toezicht van Stichting Airborne Museum. Het besturingsmodel van de stichting is vanaf 5 januari gewijzigd van een bestuur + directie model naar een directeur-bestuurder + raad van toezicht model. Sarah Heijse leidt per heden als directeur-bestuurder de stichting en het museum.

Fred de Graaf neemt de functie over van Cees van den Vlekkert, die na 7 jaar afscheid neemt. Van den Vlekkert is in zijn bestuursperiode betrokken geweest bij een aantal belangrijke activiteiten en projecten van het museum, waaronder de eerste grote tijdelijke tentoonstelling Van Huis en Haard in 2014, de realisatie van de nieuwe dependance Airborne at the Bridge in Arnhem, het Masterplan waarvan in het voorjaar van 2019 weer twee belangrijke fases worden opgeleverd en recent de implementatie van het nieuwe besturingsmodel. De organisatie is Van den Vlekkert enorm dankbaar voor zijn tomeloze inzet en nauwe betrokkenheid. Hij heeft een belangrijk stempel gedrukt op de verdere professionalisering van het museum. ‘Het is een goed moment voor een soepele overdracht. De organisatie is gezond, heeft een heldere strategie met als resultaat in 2018 het record aantal bezoekers van 130.000 en een ervaren leiding. In het nieuwe raad van toezicht besturingsmodel past mijn opvolger De Graaf, met zijn brede bestuurlijke ervaring, uitstekend. Met veel plezier kijk ik terug op mijn periode bij ons prachtige museum. Laten we hét verhaal voor toekomstige generaties levend houden!’, aldus Van den Vlekkert.

De Graaf is een waardig opvolger. Hij was van 1999 tot 2011 burgemeester van Apeldoorn en daarnaast was hij van 2003 tot 2015 lid van de Eerste Kamer. In 2011 nam hij het voorzitterschap over. In deze functie was hij tevens voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal. De afgelopen jaren was De Graaf zeer actief binnen het herdenkingswerkveld, waaronder als voorzitter van de Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 en in 2018 als voorzitter van het Platform WO2. Beide nevenfuncties legt hij neer om voorzitter van de raad van toezicht te worden van het Airborne Museum. Het museum is zeer verheugd met zijn komst en kijkt uit naar een mooie samenwerking. De Graaf: ‘Dat ik gevraagd ben om voorzitter te worden van de raad van toezicht van dit indrukwekkende museum, beschouw ik als een eer! De Villa Hartenstein heeft immers een iconische status verworven tijdens de Operatie Market Garden in september 1944 en geniet sindsdien als museum een internationale reputatie. Dat ik mag aantreden in het 75e herdenkingsjaar van de Slag om Arnhem is een bonus bij voorbaat. Ook ik verheug mij op een intensieve samenwerking met mijn medeleden van de raad, de directeur-bestuurder en alle medewerkers. Mijn voorganger kan met trots en tevredenheid terug zien op zijn periode als voorzitter van het bestuur van de stichting.’