Airborne Museum Hartenstein Menu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scroll

Persbericht

Oosterbeek, 6 januari 2021

Museum dankbaar voor alle steun in 2020

Het Airborne Museum is door de coronacrisis hard getroffen, maar ontving veel steun van particulieren, overheden en organisaties om het museum overeind te houden in 2020. 44.500 mensen bezochten in 2020 het Airborne Museum in Oosterbeek en de dependance Airborne at the Bridge in Arnhem. Dit is 29% ten opzichte van vorig jaar (153.312).

Juist in het jaar waarin de heropening na een complete vernieuwing gepland stond en Nederland 75 jaar vrijheid zou vieren, sloeg het noodlot toe en moesten de deuren tot driemaal toe gesloten blijven. Ook was de bezoekerscapaciteit in verband met de 1,5 meter samenleving zeer beperkt.

Heropening uitgesteld

Het museum was de eerste maanden van 2020 gesloten vanwege de grootschalige vernieuwing van de vaste presentatie en de realisatie van een nieuwe tijdelijke tentoonstelling. Op 13 maart zou het museum de heropening groots vieren met Britse veteranen en kinderen van veteranen. Vanwege de coronacrisis moest de heropening de avond ervoor worden geannuleerd en bleven de deuren tot 1 juni gesloten.

Dankbaar voor alle steun

Het Airborne Museum voorziet voor ruim 95% in eigen inkomsten door ticket- en winkelverkoop. De tijdelijke sluitingen en de zeer beperkte bezoekerscapaciteit hebben het museum daarom hard geraakt. Ronnie Weijers, directeur-bestuurder Airborne Museum: “De steun die we dit jaar hebben gekregen was hartverwarmend. Veel particulieren zijn vriend geworden van het museum of hebben een donatie gedaan en ook het vfonds, het Ministerie van VWS, de provincie Gelderland en andere organisaties waren er voor ons. Wij zijn iedereen ontzettend dankbaar. Zonder hen hadden we het museum niet overeind kunnen houden.”

Bezoekersaantallen

In 2020 bezochten 44.500 mensen het Airborne Museum in Oosterbeek en de dependance Airborne at the Bridge in Arnhem. Dat is slechts 29% ten opzichte van 2019 toen het museum een bezoekersrecord realiseerde met 153.312 bezoekers. Bij alle doelgroepen was een daling te zien, maar deze was vooral groot onder buitenlandse toeristen en scholen.

Online groei

Ondanks de daling in bezoekersaantallen steeg het aantal online bezoeken op de website. Ook groeide de fanbase op de social media kanalen van het museum. De actieve berichtgeving over de verbouwing in de eerste maanden van het jaar, gevolgd door de transparante communicatie over de gevolgen van de coronacrisis voor het museum, zorgden voor de groei.

Vooruitzichten

“Nu het vaccinatieprogramma van start is gegaan, zullen de maatregelen geleidelijk weer versoepeld kunnen worden. De grote groepen buitenlandse toeristen die het museum normaal gesproken in het voorjaar bezoeken verwachten we nog niet te kunnen ontvangen dit jaar. Ook zal het maximum aantal bezoekers per dag de komende tijd zeer beperkt blijven. Waar we voorheen op drukke dagen zo’n 500 bezoekers ontvingen, zijn dat er met de 1,5 meter samenleving maximaal 200. Het aantal bezoekers zal dus beduidend lager zijn dan voorgaande jaren, maar we hopen in de loop van het jaar weer een stijgende lijn te gaan zien”, aldus Ronnie Weijers.