Scroll

Persbericht

Op de foto v.l.n.r. Dick Mijnhart, Hans Bleijerveld, Sarah Heijse, Agnes Schaap, Anita Witzier, Geert Jonker, Kees Kuijs. Fotograaf: Berry de Reus

Anita Witzier en Burgemeester Agnes Schaap openen Stiltekamer in Airborne Museum

Op zondag 30 juni is de Stiltekamer in het Airborne Museum officieel geopend in bijzijn van Anita Witzier, televisiepresentatrice en voorzitter van Monuta Helpt en Agnes Schaap, burgemeester van Renkum. Op deze plek kunnen bezoekers in alle rust de slachtoffers van de Slag om Arnhem herdenken en worden de onderscheidingen van oorlogsveteranen en burgers gepresenteerd.

Panelgesprek met experts

Tijdens de opening voor genodigden leidde Anita Witzier een panelgesprek met vier experts over het identificeren en herbegraven van WO2 militairen, bijzondere uitvaarten en decoreren van militairen. 75 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog liggen er nog altijd honderden vermiste soldaten op Nederlands grondgebied. Geert Jonker, commandant van de Bergings- en Identificatie Dienst combineert met zijn team archeologie, antropologie en militaire geschiedenis om tot een positieve identificatie te komen. Jonker: “Door deze militairen te identificeren geven we hen een gezicht en krijgen nabestaanden na zoveel jaar eindelijk duidelijkheid.” Dick Mijnhart, voormalig directeur van Mijnhart Uitvaartverzorging, verzorgt met zijn bedrijf sinds de jaren negentig de herbegrafenis van militairen uit de Tweede Wereldoorlog op de Airborne begraafplaats in Oosterbeek. Dit alles doet hij uit respect voor de gesneuvelden. Kees Kuijs, lid van het Kapittel van de Militaire Willems-Orde, ging in op de verschillende dapperheidsonderscheidingen die er bestaan en de betekenis van een onderscheiding voor een militair. Namens Monuta nam Hans Bleijerveld, directeur Bijzondere Uitvaarten, plaats in het panel om te vertellen over Koninklijke uitvaarten en de projecten die Monuta Helpt ondersteunt.

Crowfundingactie voor Stiltekamer

Toen het museum van bezoekers hoorde dat er behoefte was aan een rustige plek in het museum om de slachtoffers te kunnen herdenken, werd in september 2018 een crowdfundingsactie gehouden. Acteur en schrijver Herman Koch was het boegbeeld van de campagne. Binnen een maand tijd werd het beoogde bedrag bij elkaar gehaald om een Stiltekamer te kunnen realiseren. Sarah Heijse, directeur-bestuurder Airborne Museum: “Wij zijn alle donateurs ontzettend dankbaar voor hun bijdrage. Honderden particulieren en verschillende bedrijven hebben onze crowdfundingsactie ondersteund. We vonden het heel belangrijk dat de Stiltekamer voor de 75eherdenking van de Slag om Arnhem in september dit jaar klaar zou zijn.”

Masterplan

Vanaf 28 oktober 2019 is het museum voor enkele maanden gesloten voor een grootscheepse vernieuwing van de vaste presentatie. Er worden meer objecten op zaal getoond en bezoekers zullen zich nog meer onderdeel voelen van het verhaal. Ook wordt de Airborne Experience geupgrade. Het museum opent voor de herdenking van 75 jaar vrijheid volledig vernieuwd zijn deuren. De Stiltekamer is de eerste ruimte in het museum die in de nieuwe stijl gepresenteerd wordt.

Lees hier meer over de crowdfundingsactie en de donateurs.