Militair spektakel bij commando-overdracht op Hartenstein

Generaal-majoor Kees Matthijssen draagt op donderdag 13 juli het commando van 11 Luchtmobiele Brigade over aan brigade-generaal Ron Smits. Het Airborne Museum ‘ Hartenstein’ in Oosterbeek (gemeente Renkum) vormt hiervoor het decor. Voorafgaand aan en na afloop van de ceremonie wordt er voor de gasten en het aanwezige publiek een demonstratie gegeven van het optreden van de brigade.

Ceremonie en demonstratie
De overdracht van het commando gaat gepaard met militair ceremonieel. Het belangrijkste hierbij is het overhandigen van het onderdeelsvaandel.

Voorafgaand aan de ceremonie wordt met twee Apache gevechtshelikopters en een Chinook transporthelikopter (allen van het Defensie Helikopter Commando), samen met eenheden van 11 Luchtmobiele Brigade, het Air Manoeuvre optreden gedemonstreerd. Ook vindt er een air drop plaats, waarbij een transportvliegtuig zes militaire parachutisten dropt. De ceremonie en demonstratie vinden tussen 14.00 en 15.00 uur plaats voor het Airborne Museum ‘Hartenstein’.

Overdracht snel inzetbare eenheid
Luchtmobiele militairen verplaatsen zich te voet, met lichte voertuigen, per helikopter of transportvliegtuig. Als 11 Luchtmobiele Brigade (Koninklijke Landmacht) samenwerkt met de Koninklijke Luchtmacht, dan vormen ze samen 11 Air Manoeuvre Brigade. De brigade is binnen 7 tot 20 dagen wereldwijd inzetbaar voor de verdediging van eigen gebied, bondgenoten, bescherming van de internationale rechtsorde, rampenbestrijding en humanitaire hulp.

Met trots draagt generaal-majoor Matthijssen, vanaf oktober 2014 commandant, het commando van deze snel inzetbare eenheid over aan brigade-generaal Ron Smits.

Verkeersmaatregelen
Het is belangrijk dat de veiligheid van de parachutisten en publiek goed geregeld is. Daarom wordt een aantal verkeer beperkende maatregelen genomen. Het verkeer op Utrechtseweg wordt op 13 juli tussen 13.30 uur en 15.30 uur komende vanuit oostelijke richting Stationsweg en komende vanaf westelijke richting vanaf de Valkenburglaan omgeleid. Het openbaar vervoer blijft met behulp van verkeersregelaars veilig de Utrechtseweg gebruiken. Militairen zorgen op de locatie van de commando-overdracht, het bordes van het Airborne Museum ‘Hartenstein’, voor afzetting van de ceremonie en begeleiding van publiek. Voor de veiligheid van het publiek en die van de parachutisten worden alle aanwezigen dringend verzocht zich te houden aan de aanwijzingen van de aanwezige militairen.

Rode Baret
De militairen die opgesteld staan bij het Airborne Museum ‘Hartenstein’ zijn afkomstig van 11 Luchtmobiele Brigade uit Schaarsbergen. Deze militairen zijn herkenbaar aan hun opvallende rode baret. De rode baret is het internationale symbool voor luchtlandingseenheden. De militairen krijgen de baret uitgereikt nadat ze een van de zwaarste militaire opleidingen in Nederland hebben afgerond.

In verband met het jubileumjaar van 11 Luchtmobiele Brigade wordt in het Airborne Museum ‘Hartenstein’ een tentoonstelling georganiseerd. Deze is vanaf 1 september in het museum te zien. De tentoonstelling gaat over het 75-jarig bestaan van de rode baret en het 25-jarig bestaan van 11 Luchtmobiele Brigade.

Anderen bekeken ook